Corindatul cu banda

Corindatul cu banda este un obicei vechi, străbun şi îndătinat la Macea. Printre primii corindători, de peste 50-60 de ani, îi amintim: Tolan Traian, Cazan Petru, Mercea Ioan, Şiclovan Ilie, Creţu Gheorghe ( Viorel a lu Bou era dus ca şi Guda cu sacul)!

Puică neagră

Bagă-n sac

Scoală gazdă

Dă-mi colac

Nu-mi da mic

Că mi-i frig

Ci-mi dă mare

Să fug tare

Ca rotița plugului

Umple straița pruncului

Să se ducă trudii lui.

– Pentru cârnaț, nu ne-am duce

– Fie, clisa-afumată

– Și de voie bună, dată

– Sângerete, o părete

– Cărdăboși, ne vin-n minte

– De-acum, până-n vecie

– Gazde, și chișcă să fie

– Mărirea Domnului să fie

Să fii gazdă sănătoasă

Să plătești corinda noastră

C-on colac ghi grâu curat

Cu vin roșu, străcurat

– Găzdăriță, cu minchie

– Dă-mi și-un păhar, ghi răchie

– Găzdăriță cu cheptari

– Dă-mi și mie, o doi, bani

– Găzdăriță cu papuci

– Umple-ne straița ghe nuci

– C-așe le place, la prunci

Corindă veche (specific local)

Noea, cu ortacii lui

Voi, diecii, bunilor

Lăudați și cântați

Și pe Domnul lăudați

Cu Păstorii, dimpreună

Să ne facem, voie bună

Că ni s-o născut Hristos

Lumii, spre folos

Nu s-a născut, în Palate

Nici în curte, desfătată

Ci, smerindu-se, pe Sine

S-a născut, într-o Paladă

Vifleimul Iudeii

Unde cântau, îngerii

Îngerii, cântau frumos

Ieruvimii lăudau

De nașterea lui Hristos

Da, toți acum, cânta

Că gazda colac ne-o da

– Unde meri, tu, furnicuță?

– Eu mă duc, la păduriță

– Ce să faci, la păduriță?

– Să îmi cot un butucaș

– Să îmi fac un vălăuaș

– Ce să faci, cu vălăuașu?

– Să îngrași on purcelași

– Ce să faci cu purcelașu

– Să îl taiu pă Crăciunu

Când pământu s-o făcut

Și Ceriu s-o ridicat

Doamne, mândru l-a-mbrăcat

Tăt cu stele mărunțele

Și cu Luna pântre ele

Și o scară-i tăt ghi ceară

Ingerii pă ea coboară

Cu siguranţă, iarna rămâne cel mai bogat şi plin de farmec anotimp de peste an. Adevărate spectacole, pline de magie se-ntorn în faţa noastră, laic sau creştin, despre facerea pământului, a cerului, cosmogonia lor trecând prin forme cromatice, gestuale sau vestimentare, deosebit de pitoreşti. Nu cunoaştem forma colindatului sub vraja unei măşti oarecare. Aspectul de petrecere de după colindat ţine, probabil, de perioada postului. Jocul nu era organizat, ci spontan, dar de mare virtuozitate şi încărcătură.

Această manifestare ad-hoc este una a bucuriei şi nu era decât animare a cetelor de colindători. Aspectul spectacular epic care stă la baza arhitecturală a colindelor îl putem căuta doar în varianta din străbuni.

Asta-i Sara

Asta-i Sara

Sară mare

Mâne-i zâua di Crăciun

Când s-o născut Domn cel Bun

În iezlea cu fân plină

Când s-o dus după lumină

Magii călători cu dar

Pântr-un împărat cu har

Să ne scape de păcat

Din ceriu întunecat

La mulţ ani s-aveţ folos

Ghi Naşterea lui Hristos.

Iosiv cu Maria-ntra

Iosiv cu Maria-ntra

În sălaşi ghi noapte grea

Naşterea s-apropia

Şi Maria să-ngrijea

Ajutori Ceresc cerea

Ca uşor să nască ea

Şi în pace a născut

On fiu mândru şi plăcut

Razele pă cap lucea

Sălaşul îl lumina

Ş-apoi mama-l înfăşa

Şi în iezle-l aşeza

Culcă-te-mpărat ceresc

În sălaş dobitocesc

Te culcă pă fân uscat

Ghi injeri înconjurat

Care te vor lăuda

Şi mărire îţi vor da

Mărire-ntru Cel de Sus

Şi pace pân la Apus.

În practica de a se corinda la ferestre, la Macea se cunoaşte o variantă a Mioriţei, asemănătoare cu cea de la Socodor sau Curtici, dar care se corinda de Crăciun.

Pă răzor ghi vie

Pă răzor ghi vie

Este-on pom mărunt

La frunză rotund

Iar la umbra lui

Cine se hodineau?

O, doi, tri păcurari

Ei verii primari

Ei se voroveau

Că pe cel mai mic

Ei l-or omorî

Ei îl auzi

Şi din glas grăi

– O, draji fraţii mnei

Ghi mi-ţ omorî

Să mă îngropaţ

În grajdul oilor

În stâna mneilor

Iar în loc ghi cruce

Puneţ lancea me

Şi în vărfu lăncii

Puneţ fluiera

Vântul va sufla

Fluier fluiera

Maica alerga

Cu cofa în mână

La oi să le mulgă

Ea îi întreba

Voi spuneţ aşa

– C-am rămăs năpoi

Cu-o turmă ghi oi

Şi-s atâchea şchioape

Nu le poci abate

Ghi tufişi stufoşi

Ghi ficiori frumoşi

Ghi tufe stufoase

Ghi fete frumoase.

Importanţi sunt actanţii, corindătorii, gazda care le dă colac, nuci, mere, cârnaţi ori cărdăboşi puşi după cap, ţucur după pom, care se punea în străicuţe, dar şi Guda cu sacul, un om mai sărac din sat care îi însoţea mascat să nu li se ia bănuţii de griţari şi care căpăta diferite produse, clisă, pâine, colac.

Tot la fel de importanţi sunt actanţii din mersul cu Steaua, care se practica şi la Biserică, în trei, în cinci ori în opt. În trei erau Irod, Baltazar şi Gaşpar. În cinci erau Irod, Baltazar, Gaşpar, Soldatul şi Îngerul, iar în opt erau Irod, Baltazar, Gaşpar, Melchior, Soldatul, Călugărul, Ciobanul, Îngerul. Costumaţia era lucrată acasă, un comănac din hârtie glasată şi inele din lanţuri tot de hârtie glasată. Culorile erau alese cu specific naţional de tricolor, iar de la biserică se lua stiharia peste care se aşeza un brâu de carton tot tricolor. Sabia era ascunsă în cheacă, iar steaua era de cinci-şase colţuri pusă pe o bâtă.

La cioban se remarca o bituşe lungă şi bâta.

Se cunosc versurile declamative:

Această ziuă preacinstită

Sărbătoare preamărită

Vă dorim ca să vă fie

La mulţi ani cu bucurie

La mulţi ani s-aveţ folos

Ghi Naşterea lui Cristos.

La Anul Nou se ura mergând cu Banda ficiorilor pe la casele sătenilor, se cânta şi din muzicuţă şi din instrumente de suflat. Nespecifice local sunt Capra şi Sorcova.

Sunt câteva variante locale de Pluguşor.

Anul Nou ce astăzi vine

Să v-aducă dar şi bine

Anul Nou ce a intrat

Fie binecuvântat

Holdele să vă rodească

Mănăstirea să-nflorească

La toată casa veselie

Fericire-ndestulare

Vă poftim la mic şi mare

La Anul şi la mulţi ani.

Mulţi ani trăiască

Mulţi ani trăiască

Mulţi ani trăiască la mulţi ani

de trei ori

sau

Mulţi ani

Mulţi ani

Mulţi ani trăiască

La mulţi ani.

Prof. Floare Rantea Cândea – Consilier editorial revista Gutenberg
Fondator Salon Gutenberg
Membru ASRA
Publicist
UZPR

One Comment

Comments are closed.